2019 landbouwgemeente tussen 1800 en 1900

14-17 september 2019:  “Sint-Kruis als landbouwgemeente tussen 1800 en 1900” en100 jaar Landelijke Gilde Sint-Kruis”

Vanuit oude (kadaster)kaarten, beeldmateriaal en statistieken wil de WHSK samen met de jarige Landelijke Gilde Sint-Kruis weergeven hoe we ons Sint-Kruis mogen voorstellen tussen 1800 en 1900.

Wie mooi materiaal ter beschikking heeft, mag zeker een lid van een van beide verenigingen  contacteren. We denken aan bruikbare affiches, verslagboeken, foto’s, eigendomsakten, opbrengstverslagen, schilderijen, ...

Meer dan 600 bezoekers kwamen naar de Expo.

Kermisexpo

Meer dan 600 bezoekers kwamen naar de expo "Sint-Kruis als landbouwdorp in de jaren 1800' en '100 jaar Landelijke Gilde Sint-Kruis' met zoals te verwachten veel landbouwers. Blikvangers waren de originele kaart van de Watering van de Broek uit 1840, een muur vullende collage van 16 kadasterkaarten uit 1809, de vlag van de Landelijke Gilde Sint-Kruis, agronomische boeken, munten en getuigenissen uit de 19de eeuw, kaarten met het grondgebruik en bebouwing in de jaren 1800, foto's en reproducties van schilderijtjes van hofsteden, enz... Meerdere bezoekers waardeerden niet alleen de  interessant gebrachte info, maar maakten ook afspraken om ook aanvullende foto's en schilderijen te komen scannen of fotograferen.

Publicatie

De beperkte ruimte van de trouwzaal van De Zorge liet niet toe alle info te tonen. Daarom is er de publicatie van 170 kleurenpagina's (18 euro). Die was nog tijdens de expo uitverkocht. Wie niettemin toch geïnteresseerd is in een exemplaar laat dit best weten via deze site of één van de leden van de WHSK. Op die manier weten we of het zinvol is een betaalbare bijdruk te regelen.

Klik op de sfeer foto's om te vergroten