Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

Crul Antoine

Crul Antoine (1936-2013)


Antoine Crul, geboren en getogen te Sint-Kruis-Brugge, werd net als zijn oudere broer Daniël een gerenommeerd kunstenaar.
Zijn artistieke loopbaan werd op markante wijze voorbereid. “Vader Jules Crul, hovenier, leerde mij naar de grond kijken, moeder Reinhilde Ramon, modiste, naar de lucht” zegt hij.
Antoine was elf jaar als hij ’s morgens en ’s avonds, vóór en na school, naar de academie in Brugge ging om te leren tekenen, vier uur per dag.

 

Torso 1958: gelaatloos borstbeeld in verweerde toestand ontdekt in zijn tuin.


Antoine Crul studeerde schilderkunst en beeldhouwen aan het Hoger Instituut voor Sierkunsten en Architectuur Sint-Lucas en de Academie te Gent, met als specialisatie keramiek.

In 1959 behaalde hij met dit jeugdwerk de Eerste Prijs en het Diploma van Kunstkeramiek met de grootste onderscheiding.​

Antoine en Linette , 1961

Antoine Crul is gehuwd met Linette Cuvelier van Jabbeke.

In 1961 week hij uit naar Kansas City, Missouri, U.S.A. Tot 1965 was hij Graphics designer bij Hallmark International, bekend voor grafiek, postkaarten, kalenders en boekverluchting allerhande. Hij ontwierp voor The Hopcraft and Carl Tobias Studios verschillende glasramen, geplaatst in kerken en openbare gebouwen.


In 1963, op uitnodiging van de stad Gent, was er in het Museum voor Sierkunst, een tentoonstelling van zijn werken gecreëerd in de U.S.A.
Tentoonstellingen van zijn schilderijen en keramiek in tal van Amerikaanse steden.
Zijn werken bevinden zich in diverse privécollecties in de U.S.A. en België.

Vanaf 1965 was hij leraar keramiek en later directeur aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten te Roeselare.


 

Het oog en de hand van de meester


In 1977 behaalde Antoine Crul de gouden medaille van de Internationale Wedstrijd voor Keramiek te Faënza. Het voornaamste criterium voor buitenlandse unstwaardering.

Vrouw met cape, steengoed, 1977

 

Antoine Crul is in de pure keramieksculptuur een uitzonderlijk knap vakman en een talentrijk kunstenaar. Hij bereikt een fraai evenwicht van concreetheid en abstractie, lichamelijkheid en vergeestelijking, decoratie en volumewerking, instinctieve drijfveer en
beheerste opbouw. “Mijn benadering bij de vervaardiging van een driedimensionale vorm is een mentale, spirituele weergave van de binnenkant” zegt  Antoine.

 

Vrouwenkop 1984: handwerk in klei, steengoed, metaalzwart. De glazuur geeft een warme glans aan dit uniek beeld. Gebakken 1250 °


Antoine Crul werkt altijd vanuit zijn verbeelding. Instinctief manipuleert hij de realiteit om een emotie over te brengen. De restanten van fysieke verschijning wijzen op  eesterlijk gevormde deformatie. De beklemming die uitgaat van een subtiel accent zoals een  kleine opening in het gelaat. De frontaliteit, het asymmetrisch evenwicht dat tegelijk  onrust en stabiliteit brengt, de adel en de stilte geven zijn werk een wijding mee die niet vreemd is aan de vroeg-indiaanse sculpturen, die hij in veel Amerikaanse musea heeft gezien.

 

Antoine Crul is één van de voornaamste exponenten van Vlaanderens keramiek-revival in de tweede helft van de 20ste eeuw. Samen met zijn studiegenoot keramiekkunst Roger Raveel aan de Academie te Gent en de getalenteerde keramiekkunstenaars Octave Landuyt, Carmen Dionyse, Yves Rhaye, José Vermeersch e.a.

 


Bronnen:
Jaak Fontier eindredactie: Keramiek in Vlaanderen, hedendaagse keramisten en hun werk, uitg. Lannoo 1996
Jaak Fontier: De keramiekskulptuur in ons land van 1945 tot 1982, Literair- en kunstkritisch tijdschrift ‘83/4
Ceramique et tapisserie contemporaines en Belgique, Musees Royaux d’Art et d’Histoire Bruxelles 1978
Keramiek en porselein uit België Faënza 1980, Brussel - Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, 1981
Leo Crul: foto’s en documentatie Copyricht