Glasplaten

Op de zolder van schoonmaakbedrijf Alfa Thuis, Moerkerkse Steenweg 215, vond men een tijdje geleden een schoendoos met daarin glasplaatnegatieven. In dat huis woonde ooit  juffrouw Magda Cafmeyer (1899-1983, heemkundige naar wie in Sint-Kruis een straat is genoemd. Ze werden ons toevertrouwd om er letterlijk iets positiefs mee te doen. De glasplaten moeten dateren van voor 1920, omdat die procedure nadien in onbruik raakte ten voordele van kunststofdragers en filmpjes.

HugoVandekeere was zo bereid om de glasplaten te reinigen, te scannen en digitaal te zuiveren of bij te werken. Ze zijn ongelooflijk haarscherp. Bekijk maar eens het leder van de brandweermannen.

In een paars doosje waarop geschreven "mlle Cafmeyer" zaten glasplaatnegatieven met als formaat 9 x 12 cm. De andere (13 x 18 cm) lagen los op elkaar, met kras- en vochtigheidsschade als gevolg. Veel foto's zijn genomen in een studiodecor (stranddecor, Begijnhof, kamerdecor) en  andere in een echte woonkamer van een of ander herenhuis, misschien n.a.v. een huwelijksfeest. Geen spoor van een naam van de fotograaf te vinden.

Wie kan ons helpen met het identificeren van de fotograaf of van afgebeelde personen of families of locatie?

Klik op de foto's om meer te zien

Wie kan hierover iets vertellen, mail het ons, alvast bedankt. Wie kan hierover iets vertellen, mail het ons, alvast bedankt. Wie kan hierover iets vertellen, mail het ons, alvast bedankt.