De Zorghe

update : 03/01/2020

Werkgroep Heemkunde Sint-Kruis geeft graag inzage in zijn collecties en kennis over Sint-Kruis via deze website. Aanvullingen (foto's, weetjes), reacties of vragen zijn welkom. Raadplegen van de reële foto's, documenten en kaarten kan na afspraak.

Geniet van het grasduinen.

Wandeling in de wijk Doornut

Doornut

Heemkundige wandeling in de wijk DE DOORNHUT - VOSSENSTEERT

In november 2018 en maart 2019 trokken WHSK-leden en hun partners door het gebied tussen Doornhut en Vossensteert dat vanaf de jaren 1930 verkaveld werd. Sommige villa’s dateren van die tijd. Onze secretaris Ludo Vandamme was gids van dienst en voorzien van het nodige kaart- en beeldmateriaal. Waar stond de galg van de baronnie Male? Waar liep de Gemene Weideweg oorspronkelijk? Wie waren de oorspronkelijke grondbezitters en bewoners van de bosrijke gebieden? Waarom noemden sommigen dat gebied ‘het einde van de wereld’? Onderstaand verslagje kan de geïnteresseerde aanzetten tot een heemkundige wandeling of fietstocht doorheen de wijk (tekst en foto’s: Eric Colenbier en Ludo Vandamme, mei 2019)

Lees alles over de wandeling in de wijk Doornut, geïllustreerd met mooie foto's.

Herdruk

Sint-Kruis, een landelijk dorp in de jaren 1800

Sint-Kruis - Een landelijk dorp in de jaren 1800

De herdruk van de publicatie "Sint-Kruis een landelijk dorp in de jaren 1800 + Honderd jaar Landelijke Gilde Sint-Kruis" kwam en is te koop aan 18 euro.  De publicatie behandelt o.a. de evolutie van de landbouw en het leven in de 19de eeuw, elk bebouwd perceel vanuit de onlangs ontdekte kadasterkaart van 1809 en de kaart van de Watering van de Broek van 1840. Ook Vivenkapelle komt uitgebreid aan bod. Het boek telt 170 pagina's en is volledig in kleurdruk met o.a. talrijke reproducties van schilderijen van hoeven...

Kloostergemeenschappen in Sint-Kruis

Op het grondgebied van Sint-Kruis hebben zich in de loop der tijden meerdere zustergemeenschappen gevestigd, maar slechts één mannengemeenschap, lees meer klik --> <kloostergemeenschappen>

Geschenkidee

Boek Vlag Voorop !

Op zoek naar een origineel geschenk om een lid van jouw vereniging te danken of te vieren? Het moet niet altijd enkele flessen of een plant zijn. Onze publicatie ‘Vlag voorop! Verenigingen en hun vlaggen in Sint-Kruis, Male en Vivenkapelle’ zal een echte Sint-Kruisenaar of Vivenaar zeker plezieren. Het boek is een originele benadering van ruim 130 jaar sociaal leven in Sint-Kruis in 178 vierkleurenpagina’s. Vanaf een bestelling van twee exemplaren te koop aan 12 euro, enkel aan 15 euro.

Voor meer klik hier.

contact of vragen:  Mail