Sint-Kruis op glas, borden en tegels

Geregeld worden onze collecties aangevuld met schenkingen. In 2019 en 2020 kregen we enkele tegels, borden en glasramen waarop Sint-Kruis of een Sint-Kruise vereniging wordt afgebeeld, soms zelfs unieke exemplaren. We zorgen dat die niet verloren gaan.

In het overzicht vindt u wat nu reeds tot onze collectie behoort en wat we nog missen. Dank alvast aan de families Teerlynck, Tamsin en Denolf voor hun schenkingen. Wie met een glasraam, bord of tegel geen weg weet en een passende bestemming zoekt. Welkom.

Kerk_in_glas_en_porcelein.pdf informatie over borden, glasramen, klokken over Sint-Kruis (707.5 kB)
foto_overzicht_collectie_tegeltjes_en_glasraampjes_2.pdf foto-overzicht van gekende tegels, borden en glasramen over Sint-Kruis (2312 kB)

Langs de Moerkerkse Steenweg

Na 'Langs de Maalse Steenweg" kwam onlangs ook het boek 'Langs de Moerkerkse Steenweg; Leven, wonen en werken langs een dorpstraat met 26 zijstraten' uit. Auteur Dirk Callewaert gaf het uit in eigen beheer. Je vindt veel info over Sint-Kruis in de 380 pagina's met heel veel zwartwitfoto's uit zijn collectie foto's van Magda Cafmeyer.  Kostprijs 18 euro.
Meer info:

De Zorghe

update : 17/02/2020

Werkgroep Heemkunde Sint-Kruis geeft via deze website graag inzage in zijn collecties en kennis over Sint-Kruis. Aanvullingen (foto's, weetjes), reacties of vragen zijn welkom. Raadplegen van de reële foto's, documenten en kaarten kan na afspraak.

Geniet van het grasduinen.

Sint-Kruis in de tijd 1961 en 1991

Sint-Kruis vanuit de lucht 2017

Herdruk

Sint-Kruis, een landelijk dorp in de jaren 1800

Sint-Kruis - Een landelijk dorp in de jaren 1800. Honderd jaar Landelijke Gilde Sint-Kruis.

Het boek is een uitgebreide en rijkelijk geïllustreerde studie bij de gelijknamige kermisexpositie van september 2019.

De inhoud van het boek is heel divers. Je leest er hoe de landbouw in het Brugse evolueerde en studiemateriaal werd voor buitenlandse publicaties, waarvan enkele fragmenten vertaald in het boek voorkomen. Hoe situeren zich de Boerenbond en de Landelijke Gilde in de landbouwcrisis eind 1800? Welke evolutie maakte de Landelijke Gilde mee? Wie waren de Sint-Kruizenaars? Wat was hun beroep? Hoe werd de grond benut? Wat groeide er op en hoe evolueerde dat? Wie waren die (groot)grondbezitters aan wie de landbouwers en tuiniers pachtten? Elk bewoond perceel wordt besproken qua eigenaars, bewoners en  woning.

De publicatie behandelt o.a. de evolutie van de landbouw en het leven in de 19de eeuw, beschrijft elk bebouwd perceel vanuit de onlangs ontdekte kadasterkaart van 1809, bespreekt de kaart van de Watering van de Broek van 1840, het dagelijkse leven, de besteding van de grond, enz... Ook Vivenkapelle komt uitgebreid aan bod.  Dit alles is geïllustreerd met talrijke reproducties van schilderijen van vooral hoeven, detail- of volledige weergaven van de kaarten en met foto’s uit familiearchieven.

De herdruk van het boek is nog te koop aan 18 euro: 170 vierkleurenpagina's, formaat A4. Betalen kan contant of via voorafbetaling op nr. BE95 7512 0976 4358 van Werkgroep Heemkunde Sint-Kruis.

Deze publicatie is het resultaat van een samenwerking met de honderdjarige Landelijke Gilde Sint-Kruis.

Er zijn nog enkele exemplaren beschikbaar.

Kloostergemeenschappen in Sint-Kruis

Op het grondgebied van Sint-Kruis hebben zich in de loop der tijden meerdere zustergemeenschappen gevestigd, maar slechts één mannengemeenschap, lees meer hierover: klik --> <kloostergemeenschappen>

boek over Sint-Kruise verenigingen

Boek Vlag Voorop !

'Vlag voorop! Verenigingen en hun vlaggen in Sint-Kruis, Male en Vivenkapellezal een echte Sint-Kruisenaar, Malenaar of Vivenaar zeker interesseren. Bijna honderd verenigingen (sportieve en hobbygebonden clubs, jeugdbewegingen, vaderlandslievende, kerkelijke en politieke verenigingen, enz...) passeren de revue met als insteek hun vlag. Op die manier komen 130 jaren sociaal leven in Sint-Kruis.

Ideaal als geschenk om een lid van jouw vereniging te danken of te vieren of om een echte Sint-Kruizenaar te verrassen bij een verjaardag of bezoek. Vlot leesbaar voor (over)grootouders. Het moeten niet altijd flessen wijn of bloemen zijn. Verminderde prijs: 12 euro. Vanaf bestelling van twee exemplaren te koop aan 10 euro.

Voor meer klik hier.

contact of vragen:  Mail